DE GESCHIEDENIS VAN TETRIS

Tetris, het legendarische spel, dat met een uiterst eenvoudig concept toch zorgt voor uren speelplezier, veroverde de wereld in de jaren 80. De legende begon op 6 juni 1984, toen de Russische software programmeur en puzzel liefhebber met de naam Alexey Pajitnov het spel Tetris ontwikkelde voor de Elektronika 60, een computer die alleen werd gebruikt in de voormalige Sovjet-Unie.

Alexey ontwikkelde het Tetris spel niet voor een commercieel doeleinde, aangezien het hebben van een winstgevend privébedrijf verboden was onder de communistische regering van Rusland. Hij kreeg zijn inspiratie van een al bestaande legpuzzel met de naam Pentomino's, dit spel werd gemaakt door de Amerikaanse professor Solomon W Golomb in 1953. Een pentomino is een bepaalde vorm gemaakt van 5 gelijke vierkantjes en het is de bedoeling dat je deze tegen elkaar legt om zo de uiteindelijke doel-vorm te maken. Deze is meestal vierkant of rechthoekig.

Alexey speelde dit spel graag en na een paar avondjes programmeren kwam hij met zijn eigen versie, waarin de pentomino's vervangen werden door tetromino's, dit waren vormen gemaakt van 4 gelijke vierkanten in plaats van 5. De speler moest deze tetromino's, die van boven naar beneden vielen, verplaatsen naar de juiste plek door ze naar links en naar rechts te schuiven. Het doel was om de stenen zo in elkaar te laten vallen dat er onderin het speelveld dichte lijnen verschenen, elk van deze lijnen waren punten waard. Hij noemde zijn spel Tetris, waarbij het eerste deel van het Griekse numerieke voorvoegsel Tetra komt, dat voor het getal 4 staat en het tweede deel kwam van tennis, zijn favoriete sport.

De eerste versie van Tetris bedacht in 1984 door Alexey PajitnovHij gaf een demo van het spel aan een aantal vrienden en iedereen was razend enthousiast, het spel ging al snel viraal en werd verspreid via de floppy disk, de gegevensdrager van die tijd. Bij de voltooiing van het spel werd hij geholpen door de computerprogrammeur Vadim Gerasimov, hij maakte het design en niet onbelangrijk, hij ontwikkelde een versie die niet alleen werkte op de Electronika 60, maar ook op pc’s met het besturingssysteem MS-DOS zodat het ook in de Westerse landen gespeeld kon worden, en dat gebeurde…

Het spel kwam als eerste terecht in Hongarije. Rond deze tijd bezocht de Britse zakenman Robert Stein het Institute for Computer Science and Control in Boedapest. Stein was eigenaar van het softwarebedrijf Andromeda Software en op zoek naar nieuwe programma’s en spellen om te verkopen. Tijdens zijn bezoek viel hem op dat er achter de aanwezige pc’s rijen met mensen stonden te wachten om het zojuist geïntroduceerde spel Tetris te kunnen spelen en toen hij zelf ook een poging waagde was hij meteen verkocht.

Hij zag dat de potentie om Tetris commercieel te maken groot was en het lukte hem om Pajitnov te traceren, maar de Russische regering was hier inmiddels tussengekomen en had het spel overgedragen aan het Sovjet-agentschap Elektronorgtechnica (ELORG), opgericht om toezicht te houden op de buitenlandse distributie van door de Sovjet-Unie vervaardigde software. Het lukte Stein wel om een licentie van het spel te krijgen van ELORG en hij verkocht deze vervolgens weer door aan het softwarebedrijf Spectrum Holobyte in de USA en Mirrorsoft uit het Verenigd Koninkrijk.

De deal van Stein met ELORG had echter alleen betrekking op de licenties voor pc’s en niet voor handheld apparaten en game consoles. Stein verzweeg dit echter en Spectrum Holobyte en Mirrorsoft gingen niet-wetend door met licentieovereenkomsten maken voor bedrijven als Atari en Sega die het spel ontwikkelde voor hun consoles.

Tijdens de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas van 1988 ontdekte de Amerikaanse Nederlander Henk Rogers het spel. Rogers was de eigenaar van het bedrijf Bulletproof Software en werkte samen met het Japanse Nintendo. Het lukte hem via Spectrum Holobyte om een licentie te krijgen en het spel uit te brengen op de consoles van Nintendo. De juridische eigenaar, ELORG, was nog steeds in de veronderstelling dat het spel alleen uitgebracht zou worden op pc’s maar het kwartje viel toen Henk Rogers op eigen uitnodiging een bezoek bracht aan ELORG en een cartridge van het spel Tetris voor de Nintendo NES liet zien. De russen waren woedend, maar Rogers overtuigde ze dat een nieuwe licentie aan Nintendo voor Tetris op handheld apparaten zoals de Game Boy, zeer winstgevend zou zijn. Ze kwamen tot een overeenkomst en Rogers kreeg alle rechten om Tetris uit te brengen op handheld en de consoles. Hiermee was de concurrent Atari de rechten ineens kwijt en een lange juridische strijd volgde, deze werd uiteindelijk gewonnen door Nintendo.

In 1989 ontmoete Rogers de bedenker van Tetris, Pajitnov, en het klikte meteen tussen te 2 computerliefhebbers en programmeurs. Ze werden goede vrienden en toen in 1995 de Sovjet-Unie uit elkaar viel kreeg Pajitnov eindelijk zijn rechten van het spel terug. In 1996 besloot hij samen met Rogers het bedrijf The Tetris Company op te richten om de rechten van het spel te beheren, hierdoor kreeg hij eindelijk financieel succes met zijn spel dat hij meer dan 10 jaar geleden had gemaakt.

Tetris is nog altijd het meest verkochte spel dat er bestaat en dit zal niet zo snel ingehaald worden. Er zijn naar schatting 170 miljoen kopieën verkocht en het spel is goed voor meer dan een half miljard online downloads in de verschillende Play Stores. Met deze downloads is ongeveer een miljard dollar omzet gemaakt en het spel is nog steeds razend populair, je komt op de meeste online spelletjes portals meestal wel een paar varianten tegen. Zo ook op onze site Tetrisspellen.nl waar we een overzicht hebben gemaakt van de leukste en populairste online Tetris spellen.